onsdag 10 september 2008

Panic on the streets of Stockholm

Dagen har varit stressig och lyckosam !

LHC har äntligen kommit igång och detta orsakade inte jordens undergång. Accelerator-teamet skickade protoner runt ringen strax efter kl. 09:00. Hurrah! Jag kan knappt tro att det är sant! Ett stort grattis till alla som har varit inblandade i maskinens konstruktion !

Många tidningar och nyhetssajter visade LHC-starten på förstasidorna och händelsen har stimulerat mycket diskussion på internet-forum . Olyckligtvis fokuserar många på ryktena att LHC kan förstöra världen. Detta har jag redan skrivit om så jag ska inte upprepa här varför världen kommer att överleva även detta.

Aftonbladet har skrivit om barn som var oroliga över LHC-starten och en av mina förra studenter som nu är lärare berättade för mig att många av hans elever trodde att vi skulle utplåna jorden. Dessutom har det rapporterats att en flicka i Indien har begått självmord på grund av oro om jordens undergång !! De absurda påståenden om att LHC är farlig är inte längre roliga!!

För att lugna situationen har några fysiker uppträtt i TV för att förklara varför experimentet är säkert. Men tyvärr väcker ett meddelande om att världen kommer att förstöras mer uppmärksamhet än beskedet om motsatsen.

Det har varit en bra dag för fysik men det är klart att vi måste jobba hårdare för att förklara vår forskning för allmänheten.

Inga kommentarer: