måndag 15 september 2008

Från Lehman Brothers till BBC

Ett helt ofokuserat inlägg!!

En gammal kinesisk förbannelse är "må du leva i intressanta tider". På ett ekonomiskt sätt är dessa tider intressanta. Jag är ingen ekonom så jag kan inte uppskatta betydelsen av "Lehman Brothers" kollaps. Det är kanske en del av en global ekonomisk korrektion som inte är något att oroa sig över. Men den kan också representera ett annat steg mot en ny "stor depression".

Vad intresserar mig är hur medierna rapporterar om den uppkomna situationen. Eftersom jag är fysiker försöker jag basera mina åsikter på experiment och fakta. Om jag inte har expertkunskaper i ett ämne konstaterar jag att min åsikt är betydelselös. När den ekonomiska krisen började var det klart att ingen kände till vad som skulle hända. Dock fylldes tidningar och nyhetsprogram av så kallade "experter". Den är faktiskt ironiskt att vi har tillgång till fler kanaler och nyhetssajter än någonsin men de betonar bara hur okunniga experterna är.

Det är litet pinsamt att titta på en intervju med en "expert" som tydligen inte känner till ämnet under diskussionen. Jag önskar att sådana experter skulle säga "Nej, jag kan inte svara på din fråga! Istället för intervjun föreslår jag att ni sänder en episod av South Park".

Dock vill jag inte bara klaga över kanalernas behov av experter i varje nyhetsprogram. Ibland kan detta leda till roliga och oväntade konsekvenser. Till exempel för två år sedan gjorde BBC ett välkänt misstag på en av sina nyhetsprogram - istället för en "expert" dök upp en förbipasserande och förvirrad taxiförare i studion för att svara på frågor om internet. Detta var mycket mer underhållande än det planerade "riktiga" inslaget.





Han gjorde ett bra jobb!!

Inga kommentarer: