torsdag 11 september 2008

Trygghetsnarkomaner

Jag har läst många svenska bloggar om LHC-starten. Två gemensamma teman i bloggarna är att vi hade tur att jorden inte utplånades igår och att fysiker är vålhalsiga!

Det är märkvärdigt att oron i Sverige är mycket mer utbredd än i andra västländer. Idag snackade jag med fysiker från England, Tyskland och Italien - de är häpna över gårdagens panik i Sverige. Ingenting liknande hände i deras länder.

Hur kan man förklara Sveriges (över)reaktion till vårt experiment ? Visst har medierna ansvar för en del av problemet. Till exempel Expressen, som föreslog igår att experimentet borde stoppas. Antingen förstår skribenten ingenting om fysik, eller så bryr han sig inte om sanningen och vill bara sälja fler tidningar. Dock kan man inte bara klandra medierna. Fysiker ignorerade det dumma ryktet tills det hade spridit sig genom världen och sedan var det för sent.

Dessutom tror jag att det finns en annan viktig faktor - svenskarnas behov av trygghet. Ett antal böcker har skrivits om detta, till exempel "I trygghetsnarkomanernas land : Sverige och det nationella paniksyndromet" av David Eberhart. Trygghets-argumentet är att svenskarna sträver efter ett riskfritt liv och att de drabbas av panik när en potentiell fara dyker upp - även om faran inte är verklig.

Jag trodde alltid att trygghetsargumentet var överdrivet, men efter gårdagens händelser är jag inte så säker.

Inga kommentarer: