tisdag 9 september 2008

Dagen innan

Jag gick upp vid kl 4 i morse och kilade till Arlanda för att ta ett flyg till Amsterdam och sen till Genève.

Men, det var värt det. CERN är fullt av upphetsade människor och atmosfären är elektrisk - alla pratar om morgondagens LHC-start. Förberedelserna för LHC började när jag var doktorand för femton år sedan och många fysiker har tillbringat hela karriären med projketet. Jag kan inte föreställa mig hur de måste känner sig nu.

Tvåhundrafemtio mediaorganisationer ska täcka starten. Dessutom ska CERN sända en webcast som ska inkludera föredrag av de ledande personerna bakom acceleratorn.

Jag skrev tidigare om ryktet att LHC kommer att förstöra världen. Trots att detta är ren nonsens har jag börjat att uppskatta personerna som skriker om jordens undergång. Tack vare dem har vi fått mer uppmärksamhet i medierna - till och med The Sun har skrivit någonting om LHC. Den (obefintliga) faran tas inte på allvar i tidningarna och vi får bra tillfälle att förklara fysiken som vi ska utforska och gåtorna som vi vill röja!

Nu sitter jag i ett hotellrum och tar en paus från att skriva att föredrag om supersymmetri. Presentationen handlar om vad vi planerar att göra när vi får tillgång till data. Snart är alla dessa presentationer om förberedelser historia..

Inga kommentarer: