söndag 14 september 2008

Rickard

Äntligen har jag en ledig dag. Ok, jag vill inte porträttrera mig själv som en martyr för fysiken men de senaste veckorna har varit tuffa.

Därför slappnar jag av idag och jag planerar att glömma mitt jobb och omvärlden och att njuta av att vara hemma. Jag ska ta en promenerad med min fru, titta på South Park och påminna katten om att han måste hitta en ny sovplats för husse har tagit tillbaka "hans" huvudkudde.

Min katt (som heter Rickard förresten) är en fascinerande blandning mellan Pol Pot och Pelle Svanslös. Jag fick honom från en kattjour i Liverpool där han bodde med ungefär trettio andra katter i en liten lägenhet. Min fru valde ut honom för att "han var söt och hade karaktär". Hon hade delvis rätt - han har (dålig) karaktär men han är inte söt utan charmig enbart när han vill ha någonting.


Vår avsikt var att han skulle bli huskatt i min lägenhet i Liverpool. Hans avsikt var ju att han skulle etablera ett revir i området omkring huset. Efter två nätter i sitt nya hem hoppade han ned från ett fönster i lägenheten (som ligger tre våningar upp). Detta ledde till den första "Har du sett Rickard?"-affischkampanjen. Lyckligtvis upptäcktes snart en oskadd Rickard av en av mina grannar.

När jag flyttade till Sverige bestämde min fru och jag att Rickard skulle få gå ut - vi bor i ett tyst och säkert område med få bilar. Vi var lite dock oroliga över ett par andra katter som bodde på vår gata och vi befarade att de skulle mobba stackars Rickard. Det blev tvärtom. Efter tre dagar hade Rickard erövrat området. Under annexeringsprocessen var en katt (en stor gul katt) särskilt förargad över nykomlingens aktioner . Han kom till vår öppna dörr och skrek åt Rickard att komma ut och slåss! Detta var ett stort misstag. Rickard kom stormande ut och jagade den gula katten genom trädgårdar och under bilar i två timmar. Äntligen bestämde sig den gula katten för att det var klokt att hitta ett nytt revir.

Nedanför kan du se en liten karta över Rickards nuvarande revir. De röda områdena indikerar att någon bor eller jobbar där som har klagat över Rickards beteende. Det vanligaste klagomålet är att han använder någons trädgård som toalett. Dessutom har en person klagat över att Rickard har orsakat en mindre översvämning i hans källare genom att anlägga en underjordisk tunnel just där.



Vi försöker lugna våra grannar genom att använda fysprej och det *verkar* som om den fungerar. Vi har inte nyligen haft några klagomål och ingen har försökt döda Rickard så jag antar att allt är ok!

Inga kommentarer: