lördag 13 september 2008

Fysik i Kungsan

En rolig, men intensiv dag.

Vårt tält under "Fysik i Kungsan" (event i Kungsträdgården) attraherade ett par hundra besökare och jag tror att de verkligen uppskattade vad vi håller på med.

De fick lyssna på LHC-rappen och såg några animeringar som visade detektorns uppbyggnad. Visst fick vi ett par frågor om mini-svarta hål men det verkade som om de flesta var nöjda med vår försäkran att LHC är helt säker.

En tolvårig pojke som var nästan onaturligt smart och intresserad av fysik dök upp. Han ställde ett antal intelligenta frågor och det var kul att se hur han kunde förstå mina svar. Jag gav honom ett par frågor att tänka på och sa att han skulle skicka ett e-brev till mig om han inte kan lista ut de korrekta svaren.

Om du är intresserad, här är frågorna:

(1) Kan någonting röra sig fortare än ljusets hastighet ?
(2) Varför skulle det orsaka ett stort problem om en människa kunde röra sig fortare än ljusets hastighet ?

Frågorna adresserar en av de mesta fascinerande aspekterna av den moderna fysiken - tidsresor. Jag hoppas att killen googlar efter svar till mina frågor och att detta stimulerar hans entusiasm och fantasi.

Inga kommentarer: