torsdag 4 september 2008

Mitt favoritområde i England

Usch - just nu förbereder jag ett viktigt föredrag och jag känner mig lite stressad. Därför ska jag skriva om någonting lugnande - mitt favoritort i England.

Norr om Newcastle ligger en liten stad som heter Bamburgh. Du har förmodligen inte hört talas om Bamburgh - få känner till Bamburgh och detta bidrar till stans charm. Stan är inte packad med turister utan "riktiga" personer som har turen att bo i en av Englands vackraste och historiskt sett rikaste områden.

Bamburgh slott

Bamburgh slott ligger vid kusten och byggdes för ett tusen år sedan. Det har använts för att försvara Northumberland från skottarna och vikingarna. Även idag är slottet en imponerande byggnad och jag älskar att besöka det och andas in nordöstra Englands historia.

Man kan också ta en båttur till Farne Isles som är öar som ligger utanför kusten. På båten kan man hälsa på sälar som simma nära öarna. Den helige Cuthbert, en viktig figur i engelsk historia, levde som eremit här år 676. Nuförtiden är det bara arga fåglar som bebor platsen och de tycker om att anfalla mänskliga inkräktare!

En av områdets gulligaste invånare

Ok, jag känner mig lite mer lugn nu och jag måste fortsätta med mitt föredrag....

Jag hoppas att detta inlägg är andvändbart för någon som tänker på nästa års semester.

Inga kommentarer: