torsdag 18 september 2008

SJ och Network Rail

Som jag skrev i mitt första inlägg SJ så lärde jag mina första svenska meningar genom SJ. "Vi beklagar förseningen", "tekniskt fel" och "vi inväntar ett tågmöte" är alla populära och viktiga fraser som alla pendlande utlänningar bör känna till.

Ok, jag är kanske lite orättvis mot SJ. Tågen är rena och är inte helt opålitliga. Dessutom är tågpersonalen (vanligtvis) vänlig. Dock har jag strandsatts så ofta i Nykvarn vid kl. 02:00 på natten att jag inte kan vara för vänligt sinnad mot SJ.





Men jag bör inte klaga så mycket. Jag har bott i England och där har vi Network Rail som är mycket sämre än SJ... Trots att det finns många fall som illustrerar hur uselt det engelska tågbolaget fungerar (inte minst ett antal dödskraschar) väljer jag bara ett klassiskt exempel. År 1991 kunde få tåg trafikeras i England på grund av dåligt väder. När medierna protesterade att snöfallet inte var så seriöst gav Network Rail ett minnesvärt svar: "Det var fel typ av snö som föll!".

I en internationell vi-ursäktar-förseningen-tävling vinner England!

Inga kommentarer: