lördag 6 september 2008

Getting into the gruv

Min fru och jag besökte nyligen en gammal silvergruva i Sala. Gruvaktiviteterna började på 1400-talet och fortsatte till år 1962. Dock har gruvan bevarats och nuförtiden kan turister vandra genom det underjordiska gruvsystem. Min fader var kolgruvarbetare så jag har kanske någon genetisk attraktion till sådana platser.

Vi tog en tur genom de djupaste schakten (150m under jord). Guiden påbörjade turen med en berättelse om gruvfrun, ett spöke som skulle skydda gruvarbetarna medan de jobbade. Dock var hon inte så duktig på sitt jobb för hundratals gruvabetare dog där under gruvans historia. Det var litet klaustrofobiskt (och kallt) att gå genom tunnel-labyrinten, men det var värt det för att uppleva känslan av att vara gruvarbetare.


Sala silvergruva.

Dessutom lärde jag mig om hur gruvan spelade en stor roll i Sveriges historia. Jag visste inte att Sverige blev en stormakt i stor utsträckning på grund av naturtillgångar och att silvergruvan finansierade många av landets krig (innan ni blev pacifister).

Det var också intressant att höra om gruvarbetarnas levnads- och arbetsförhållande. Jobbet var ju farligt och gruvarbetarna var beroende av varandra för att hålla en säker miljö. Om någon gjorde för många slarvfel kunde de få i värsta fall ett dödstraff!

Om du råkar vara i Sala föreslår jag att du ta en promenad 150m under jorden - det är fascinerande och roligt.

Inga kommentarer: