söndag 12 oktober 2008

Eskilstuna

Trots närmare femtio blogginlägg insåg jag nyligen att jag ännu inte har skrivit något om Eskilstuna.

Vad kan jag säga om Eskilstuna ? Jag tycker om staden för att den påminner mig om Newcastle och Liverpool - invånarna är opretentiösa och vanliga människor. I jämförelse med engelska städer (isynnerhet Liverpool) är Eskilstuna en lugn och säker ort. Därför ler jag när Eskilstunabor berättar för mig att brottslighet är ett stort problem här.

Dock är staden för lugn ibland. Ett par engelska vänner besökte mig just efter att jag hade flyttat hit och vi gick till centrum för att uppleva stadens nattliv. Tyvärr var nattdöd en mer lämplig beskrivning av stadens pubar och klubbar. Jag är dock trettiosju år gammal så en lugn stad är för det mesta inte ett stort problem för mig nuförtiden.

Jag är mer bekymrad över att Eskilstunas centrum är för lugnt under dagtid. En rad butiker har nyligen stängt och centrum kommer att likna en spökstad om denna trend försätter. Det allmänna ekonomiska tillståndet i Sverige har ju bidragit till att butikerna har gått i konkurs. En annan stor faktor är dock att många personer föredrar att handla i köpcentrum Tuna Park.

Min åsikt är att kommunen borde hjälpa butikägarna i centrum, annars kommer Eskilstuna snart att likna en typisk liten stad i Amerika. En sådan stad har inget hjärta och dess invånare måste vara bilägare för att klara sig.

Eskilstunas centrum har redan förändrats mycket under min tid i Sverige. Den kommande perioden av lågkonjunktur kommer att försämra situationen ännu mer. Jag håller mina tummar att de små foretagen överlever.

Inga kommentarer: