fredag 3 oktober 2008

Flygrädd - igen

Som regelbundna läsare av denna blogg vet har jag flygfobi. Därför kan man lätt förstå varför dagens resa tillbaka från CERN inte var ett av mitt livs höjdpunkter....

Jag flög mellan Genève och Wien i ett gammalt Bombardierplan. Planet har ett lämpligt namn för att det lät som (och var lika obekvämt som) ett bombplan från andra världskriget. Strax efter start annonserade piloten att resan skulle bli a little bumpy och att ingen mat skulle serveras på grund av turbulensen. Herre Gud, den var en skräckresa - jag var rädd att titta ut genom det lilla fönstret ifall jag skulle se Liemannen bland molnen.

Jag önskar att flygbolagspersonalen hade varnat mig på flygplatsen för att det fanns oväder över Österrike - jag hade gömt mig på WC medan de andra passagerarna steg på planet.

Min flygrädsla är jätteirriterande - jag vill bli av med detta problem. Sen 1993 har jag nästan bott på de flesta av världens flygplatser och jag vet att flygresor inom Europa är säkra. Logik kan dock aldrig besegra instinkt. Min instinkt är att det inte är förnuftigt att frivilligt gå in i en potentiellt farlig situation och att anförtro sitt liv åt en främling (piloten).

Nästa vecka åker jag tillbaka till CERN och logik och instinkt kommer åter att tävla mot varandra. Jag kan redan nu kora tävlingens vinnare.

Inga kommentarer: