måndag 6 oktober 2008

F*ck*ng, j*vl* k*k-SJ

Usch……

Trots att jag sitter på ett tåg (som enligt uppgift ska gå) från Eskilstuna till Stockholm har jag märkt att min resa har många likheter med en typisk tågresa i Indien, inte minst till antalet passagerare som försöker klämma in sig i tåget.

Som vanligt denna morgon hade några tidigare tåg blivit inställda vilket ledde till slagsmål när en massa personer försökte få tag på de få lediga platser på tåget. Jag hade tur (och armbågar) – jag hittade ett säte men jag tycker synd om de som måste tillbringa den nästa timmen packade som sardiner.

Strängnäs järnvägsstation (kl 08:00).


Dessutom, trots de exceptionella förhållandena, insisterar SJ-personalen fortfarande på att endast passagerare med förstaklassbiljetter ska få sitta i förstaklassvagnen. Detta betyder att de som inte har en förstaklassbiljett måste stå på WC..

SJ hävdar att de oroar sig över bolagets anseende. Detta tvivlar jag på men om har jag har fel och de faktiskt bryr sig om passageraren-på-WC kan de förbättra sitt anseende genom att visa medlidande och att ibland glömma vissa regler om tillgänglighet till olika vagnar. Varför inte ? De har redan ju glömt regeln om att köra punktliga tåg som har ett lämpligt antal sittplatser. De glömde denna regel för många år sedan….

Inga kommentarer: