söndag 5 oktober 2008

Kalla kriget

Idag handlar "den första tanken i mitt huvud" om det kalla kriget.

Jag var ett av det kalla krigets barn som växte upp under hotet om ett kärnvapenkrig. Jag kände mig som en aningslös-men-orolig åskådare till dramat som utspelades i Europa på 70- och 80-talen.

Under min barndom var medierna fulla av historier om SS20-raketer, SDI, Reagan, Thatcher o.s.v. Det verkade som om det rådde en överhängande risk för krig. Filmer och TV-program gjordes som gav mig (och många andra personer) mardrömmar. En sådan film var Threads som beskrev ett kärnvapenanfall mot Sheffield, en stad i norra England. Nedanför kan du se en scen ur filmen när Sheffields invånare förbereder sig inför ett möjligt anfall. Klippet visar oskså hur de reagerar när de hör VMA-sirenen och ser kärnexplosionen. Trots att jag har sett filmen ett par gånger tycker jag att klippet fortfarande är skrämmande.



Även i skolan var det omöjligt för mig att undkomma det kalla krigets skugga. Varje eftermiddag ljöd sirenerna från det närliggande varvet bredvid floden Tyne - jag befarade alltid att ljudet var VMA-sirenen.

Nuförtiden är kalla kriget ju historia. Man kan läsa böcker om ämnet och besöka olika anläggningar som var viktiga (och hemliga) under denna period. En sådan anläggning är Hack Green Secret Nuclear Bunker i Cheshire i England. Denna bunker skulle ha använts av kommunens ledarskap i händelse av ett kärnvapenkrig.

Det finns en konstig atmosfär på anläggningen - jag kände mig säväl lite rädd (över att bunkern var ett stort bevis på ett kärnvapenkrig är en verklig möjlighet) som lättnad (över att det inte än har ägt rum). Bunkerbutikens sortiment ger dock en lättsinnig syn på kärnvapenkrig. Jag köpte ett snöskak som till synas innehäller nysnö som faller över en vacker liten by. När man tittar närmare ser man dock att "snön" faktiskt är radioaktivt nedfall !

Jag skulle vilja undersöka Sveriges historia under det kalla kriget men det är svårt att hitta relevant information och museer. Medierna täcker ju fortfarande de "kränkande ubåtarna" men dessa små händelser representerar bara en liten del av en komplicerad och fascinerande period i modern historia.

Inga kommentarer: