söndag 23 november 2008

Svenskarna som stred för Hitler

En intressant (för mig) och, tills nyligen, "hemlig" (för många) del av Sveriges moderna historia handlar om de svenskar som var med i Hitlers armé. 

Svenskarna som stred för Hitler av Bosse Schön är en fascinerande bok (och TV-serie) som beskriver de svenska soldaternas (ofta kort) liv under och efter andra världskriget. Jag tror att detta är en intressant och komplex del av historia. T.ex. svenskarna gav ett antal olika skäl till att de anslöt sig till Wehrmachten - många ville försvara Finland mot ryssarnas angrepp, medan andra var fattiga bönder som sökte efter lite äventyr. Få av dem var faktiskt hängivna Nazister. Deras aktioner väcker många frågor som vi, sextio år senare, kan ju inte svara men det är viktigt att vi tänker på frågorna ändå.




Jag tycker att det är synd att många i Efterkrigssverige valde att glömma vissa obekvämliga fakta och föredrog istället att bygga en bild av Sverige som någon slags moralisk supermakt. Som George Santayana skrev: Den som inte kan minnas sitt förflutna är dömd att upprepa det.

Ifall du tror att jag är en belackare av Sverige bör jag skriva att jag vet att vi engelsmän har många skelett i vår garderob. Det verkar dock som om, i jämförelse med Sverige, vi öppnar garderobsdörren och tittar in mer ofta.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I remember reading a fascinating book about British POWs who were recruited into the SS, they had their own British Unit. Most POWs told the SS to get stuffed but some did indeed join up. Strange eh!

D. sa...

Yep - the Britisches Freikorps is a rather interesting story.

If I remember correctly it involved around 40 or so soldiers.