fredag 28 november 2008

Disputationen

Jag känner mig sällan som ett riktigt universitetslektor - mitt dagliga liv är en "oakademisk" blandning av möten och e-brev. Idag var dock ett undantag...

I Bergen är en disputation en formell affär och universitetet insisterade på att jag och den andra opponenten ledde en procession av professorer till framdelen av auditoriet. Publiken stod upp medan vi gick förbi och jag försökte hålla ett seriöst uttryck i ansiktet.

Lyckligtvis var mina frågor vettiga - jag till och med upptäckte ett litet fel i ett av studentens resultat. Vi slutade efter två timmar och alla lämnade rummet (naturligtvis i procession) för att fika och fira.

Det var en kul och njutbar dag som gjordes ännu mer njutbar av en lång promenad genom staden tillbaka till hotellet. Att känna lukten av Nordsjön och att höra ljudet av skriande fiskmåsar påminner mig om min barndom i Newcastle...

1 kommentar:

Anonym sa...

Vem är den olycklige pr-agenten som ska få på nöten? Ja se, ingen går säker i dessa finanskristider ;)

Kram Trubbel