onsdag 19 november 2008

Kristina från Duvemåla

När jag började lära mig svenska köpte jag en CD: Kristina från Duvemåla. Jag visste ingenting om skivan förutom att den hade någonting med ABBA att göra - Benny och Björn skrev den. Trots att den inte lät som Dancing Queen älskade jag musiken och jag tillbringade timmar med att översätta texten.

Dessutom upptäckte jag att Kristina från Duvemåla var en musikal som var baserad på Vilhelm Mobergs "Utvandrare"-böcker som jag också köpte och (optimiskt) försökte läsa. Två år senare slutade jag böckerna - det var svårt att läsa dem men det var värt det.

För de icke-svenskar som inte har läst dem, handlar böckerna om en grupp svenskar som rymmer från sina fattiga liv i Sverige för att bli nybyggare i Amerika under 1800-talet. Karaktärerna och skildringarna av deras liv var baserade på breven och dagböckerna av riktiga svenska invandrare. Historien följer huvudkaraktärerna, Karl Oskar och Kristina Nilsson, från deras förlovning till Karl Oskars död som en trött och svag gamling. Böckerna är en intelligent blandning av humor och tragedi och dessutom lärde de mig lite svensk historia. Jag visste inte att så många svenskar flyttade till Amerika - t.ex. Nässjös folkmängd har bara nyligen återhämtat sig till den nivå som den befann sig på före massutvandringen.

Böckerna och musikalen är bägge fantastiska men detta är ingen överraskning - Moberg, Benny och Björn är alla genier på sina områden.. Nedanför kan man höra öppningssången i musikalen: Duvemåla Hage .... (En ung) Kristina sjunger medan hon väntar på Karl Oskar som "vandrar vägen till sin kära".



Sångens text (nedanför) är vacker poesi (enligt min mening)....

Sedan han lämnat Korpamoen ,tar han stigen mot Bökevara
Bidalites vägskäl ser han snart, en halv fjärdingsväg är det bara
Skälljud från korna hör han svagt, ifrån Åskålens näs och uddar
Hölassen där i träd och snår, brukar kvarlämna strån och suddar
Över grind och stätta
Har han svingat sej, nu är han nära
Fötterna är lätta
För han vandrar vägen till sin kära
Åkerby har han bakom sej, där ska dansas på lördagsnatten
När han passerat Åleberg, ser han Kråkesjöns dunkla vatten
På Krysseboda sommaräng, ser han liljekonvalj utslagen
Björkskogen där bär nya löv, där är ljust in på sena dagen
Över grind och stätta
Har han svingat sej, nu är han nära
Fötterna är lätta
För han vandrar vägen till sin kära
Och snart är han vid Sju Bönders grind, jag kan skymta hans vita krage
Snart med hans axel mot min kind, går jag i Duvemåla Hage


3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag älskar den här sången !

D. sa...

Its dead good!
When I got married we got a musician to play this on the flute.

On a wholly unrelated note, I liked the beta stuff you showed Phil.

Dennis sa...

Vad kul att du tycker om musikalen!
Jag älskar den med!