fredag 21 november 2008

Kristina - igen

Har inte så mycket att skriva. Jag drack vin med en dansk igår kväll och nu sitter jag i mitt rum på CERN och förbereder mig inför dagen..

Jag insåg att mitt inlägg om Kristina/utvandrarna var lite ofullständigt. Jag laddade upp ett klipp av öppningssången som sjöngs av en ung och optimistisk Kristina. Nedanför kan man lyssna på sista låten som täcker Kristinas dödsscen.

När de kom till Amerika sådde Karl Oskar några äppelträdfrön från Sverige. Många år senare blev de första äpplena färdiga och i klippet nedanför ger Karl Oskar en äppelbit till en döende Kristina. Hon luktar på den och den påminner henne om Duvemåla hage (öppningsscenen). Detta var ett väldigt känsligt och rörande sätt att sluta musikalen.




I'm a cheery soul today........

Inga kommentarer: