söndag 31 augusti 2008

Jarrow-marschen

Jag tycker att det är lite konstigt. Ju längre jag bor utomlands, desto starkare blir min engelska identitet. Det är inte så att jag inte vill integrera i det svenska samhället. Jag kan svenska och jag har svenska vänner (och en svensk fru) - jag har till och med sjungit "små grodorna". Dock är det ett faktum att mina rötter är i Newcastle och jag tänker ganska ofta på stan nuförtiden (även om jag inte vill bo där). Därför skriver jag i detta inlägg lite om mitt tidigare liv och Newcastles historia - jag hoppas på att det är intressant för någon förbipasserande läsare.

Newcastle och dess närliggande kommuner är historiska välkänt för sin fattigdom, sina kolgruvor och skeppsvarv. Jag minns tydligt sjösättningen av HMS Illustrious (ett hangarfartyg) år 1981 - min skola låg nära floden Tyne och alla eleverna rusade fram mot den för att titta på det gigantiska skeppet som åkte till havs.

Under de senaste trettio åren har de flesta varven och kolgruvorna gått i konkurs och Newcastle har blomstrat upp genom etableringen av "nya" industrier, till exempel IT-företag. Dock finns det fortfarande ett kollektivt minne av umbäranden och lidanden i det förflutna.

En omtalad episod som illustrerar Newcastleområdets arbetarklasshistoria är den så kallade Jarrow-marschen (Jarrow March). År 1937 led världen av den stora depressionen och i Newcastle rådde massarbetslöshet, fattigdom och hunger. För att protestera mot dessa levnadsförhållanden bestämde sig ungefär två hundra män för att marschera från Jarrow (en liten stad söder om Newcastle) till London. Det tog en månad för dem att gå fem hundra km (se kartan nedanför).


Dåtidens tidningar skrev många artiklar om deras protest och detta ledde till att tolv tusen personer skrev på en namnlista som stödde protesten. I dag betraktas Jarrowmarschen som en viktig milstolpe i kampen för att etablera en välfärdsstat och eliminera fattigdom.

Nedanför kan du lyssna på en låt om marschen och titta på bilder av deltagarna. Eftersom låten sjungs i geordie-engelska, är det kanske svårt för dig att förstå orden!








Inga kommentarer: