måndag 4 augusti 2008

Benny Andersson och jag

Abba skriver historia (igen) !

Abba Gold har toppat de brittiska försäljningslistorna för den tredje gången i historien. Dessutom är albumet den äldsta någonsin att göra detta.

Den första gången jag hörde talas om Sverige var genom Abba. Jag minns Björn på TV i England på 70-talet: "you can call me Beeyawn - like Beeyawn Bawg". Björn missade ett bra tillfälle att utbilda engelsmän om bokstaven ö. Det är faktiskt hans fel att Svennis kallades för Sven-Gawran under sin tid i England.

Sedan länge har jag haft en ambition att träffa Abba och jag hann träffa en av dem (Benny) för ett par år sen. Min fru och jag jagade upp honom på en ö i Stockholms skärgård. Där har han en liten studio.

Vi knackade på dörren och frågade om vi kunde hälsa på Benny. Jag hade redan förberett ett kort tal: "thank you for the music Benny!". Däremot var jag för nervös när han kom till dörren. Jag sa bara "Hej Benny" och tittade på golvet.

Han var så normal och artig och jag var jätteimponerad. Han är inte någon som behöver skryta om sin talang. Alla känner till den, i synnerhet Englands skivköpande publik.

Inga kommentarer: