lördag 18 juli 2009

Jan Guillou och Leif GW Persson

Det finns många som påstår att ett litet land kännetecknas av att vissa aktörer dyker upp i landets historia i olika sammanhang.

När det gäller Sverige är en sådan aktör Jan Guillou vars bok Ondskan faktirkst var en av de första böckerna på svenska som jag läste. Dessutom var Jan Guillou "hjärnan" bakom Carl Hamilton-historierna. Jag blev dock väldigt förvånad att upptäckta att han också var en av huvudgestalterna i IB-affären. Igår lyssnade jag på ett radioreportage om Geijeraffären och då dök upp Jan Guillous namn igen... På ett liknande sätt har Leif GW Persson varit deltagare i Geijeraffären, professor i kriminologi, författare o.s.v. .


Jag är ingen sociolog och vet inte om Guillou och Persson-gestalter är specifiker till små länder. Dock kan jag inte komma på några jämförbara personer i England som både har spelat "icke obetydelsefulla" roller i landets moderna historia och blivit t.ex. kändisförfattare.

Inga kommentarer: