torsdag 18 juni 2009

En norrman som stred för Hitler och små grodorna

Allteftersom min semester fortsätter känner jag mer avslappnad. Det är inte så att jag har gjort någonting särskilt intressant. Överhuvudtaget plottrar jag bort min tid och detta passar mig bra - huvudsaken är att jag inte tänker på fysik.

Därför har jag tillbringat dagen i soffan och har varit helt uppslukad av en fascinerande bok om en norrman som tog värvning i den tyska armén under andra världskriget. Det är inte detaljerna av hans liv på östfronten som intresserar mig utan hans hemliv i Norge innan kriget och anledningar till att han anslöt sig till armén. Jag kan väl förstå att fattigdom kan tvinga någon att fatta "fel beslut" som leder till fasanfulla följder och det är klart att författaren vill att läsaren ha sympati för honom men detta är svårt. Jag föredrar att ha sympati för de oskyldiga krigsoffren vars individuella historier aldrig kommer att berättas. Trots att jag inte håller med författaren är boken välskriven och värd att läsa.

....Men ju längre jag sitter med en bok i soffan desto mer letargisk blir jag. Därför ska jag åka till Stockholm imorgon för att träffa en vän och fira midsommar. Jag ser redan fram emot vodka och små grodorna...

Inga kommentarer: