söndag 28 juni 2009

Att paddla kajak

Min bloggkompis Shane nämnde att han snart ska paddla kajak. Av ren tillfällighet planerade jag att skriva ett inlägg om mina egna kajakupplevelser. Det är inte så att jag är en kajakexpert men jag paddla varje år under min sommarsemester och det är alltid något som jag ser fram emot.

Min fru och jag gjorde det förra veckan i sjöarna nära Åkers styckebruk i Sörmland där vi hyrde två kajaker av kanotkungen. Som vanligt betonade han vikten av att bära flytvästen när han pratade med mig. Dock märkte jag att ingen annan fick säkerhetsföreläsningen - såg jag ut som om någon som skulle drunkna ? Detta hjälpte inte mitt självförtroende som blev ännu sämre när min fru förnedrade mig genom att gå som en raket mot sjöns centrum medan min darrande kajak roterade i en liten cirkel och blev fastnade i grenar och stenar.



Efter ung. tio minuter och fem svördomar kom jag bort från stranden och slutligen kunde jag njuta av dagen. Känslan av frihet och ensamhet (då och då kontrollerade min fru att jag fortfarande var i livet) var fantastisk...

Ok, jag fick ett öväntat bad när jag försökte stiga ur kajaken men det var inte så dåligt - dessutom tyckte åskådarna på stranden att det var ganska underhållande.

Att kajaka är kul.. Shane - jag rekommenderar det.

Inga kommentarer: