lördag 27 juni 2009

Handledarkurs

För två dagar sedan gick jag i en handledarutbildningkurs som skulle ge mig rätt att äventyra vägsäkerhet i Eskilstuna. Min fru är fast besluten att ta körkort och det är jag som ska bli hennes lärare.

Utbildningen bestod av en powerpoint-baserad föreläsning som faktiskt var en ren slöseri med tid och pengar. Vi betalade 700 SEK for att lyssna på någon berätta för oss att (a) man inte får köra motorfordon med alkohol i blodet och (b) förare och passagerare måste bära säkerhetsbälte ..... o.s.v.



Dessutom talade föreläsaren om miljön och det var smärtsamt att sitta och lyssna på hans propaganda om klimatförändring. Det är inte så att jag är likgiltig för miljöproblem utan att hela ämnet är komplicerat. Man bör inte låtsas att forskare fullständigt förstår klimatet och att det är helt säkert att växthuseffekten har gett upphov till en global temperaturökning. Visst är det mest sannolikt (enligt vad vi vet just nu) att koldioxidemissioner har lett till klimatförändring men det finns också andra hypoteser. Avsikten var att vi skulle bli motiverade att köra bil på ett mer bränsleeffektivt sätt men läraren sa ingenting om det bästa sättet att minska bränsleförbrukningen d.v.s. ta tåget eller bussen och kör bilen endast om det är nödvändigt.

Om regeringen vill tvinga mig att delta i en sådan utbildning har den ett ansvar att säkerställa kursens kvalitet och relevans - detta har den inte gjort.

Inga kommentarer: