onsdag 3 december 2008

Cambridge

Jag vaknade kl 04:00 imorse med ont i halsen och en stark impuls att springa till den närmaste flygplatsen. Usch....så är mitt liv nuförtiden. Det var ett klokt beslut att stanna hemma idag och försöka återhämta mig från infektionen. Dessutom ger det mig tillfället att tillbringa en tyst halvtimme med att skriva något om Cambridge.

Det är välkänt att Cambridge är en gammal och vacker stad. Jag såg dock inte så mycket av staden. Istället satt jag i ett kontor och diskuterade olika sätt att observera supersymmetri.

Vistelsens höjdpunkt var middag på en av Cambridges äldsta colleges. Eftersom jag var en "hedrad gäst" satt jag vid the high table med de akademiska höjdarna.

Naturligtvis gick vi i procession (förbi studenterna som naturligtvis stod upp) till bordet. Tyvärr fick gäster inte bära talar - istället var jag tvungen att bära ett påklistrat jag-är-intelligent-och-viktig-ansiktsuttryck för att försöka imponera studenterna. Eftersom jag nyligen gjorde något liknande i Bergen har jag nu blivit en akademisk-procession-expert.

Om du aldrig har deltagit i en college-middag i Cambridge och du vill få en mental bild av den bör du föreställa dig middag på Harry Potters skola, Hogwarts (nedanför).



Jag skojar lite bara. Det var en kul kväll med bra mat och intressanta samtal. Tack Are för inbjudan!

1 kommentar:

Anonym sa...

Did you know that one of the colleges is allowed to serve swan? They have dispensation from the Queen who for those who dont know, owns all the swans in Britain.

So no Swan and chips Dave?