lördag 27 december 2008

En God Jul

Vi firade en väldigt njutbar jul hos mina svärföräldrar. God mat åts, Cluedo spelades, vodka dracks och fina klappar öppnades - i stort sett var det en vanlig jul. Det finns inte så mycket att säga om den förutom att, via en speciell julkapp, kom jag äntligen underfund med min katt.

Alla kattägare vet att, i jämförelse med de andra familjemedlemmarna, är det alltid svårast att hitta en julklapp till katten. För de ickekattägare som inte kan förstå varför man köper klappar till katter kan jag inte förklara. Det är bara något som man måste göra. I mitt fall betydde det att min fru gav mig i uppdrag att åka till "Sveriges Största Zoomarknad" i Bromma för att leta efter en lämplig klapp som Rickard inte skulle helt ignorera. Detta var inte lätt.

Under de senaste åren har vi köpt en rad misslyckade leksaker och tillbehör åt katten. Han har fått en mekanisk mus som brukade glida förbi honom medan han såg uttråkad ut. Dessutom har han en fin kattkorg - han luktade på den (bara) en gång innan han bestämde sig att den var för stor eller för liten eller fel färg och inte var i hans smak. Typisk katt...

Jag hittade dock den perfekta kattjulklappen i Bromma - en kattsäng som hänger på elementet. Detta är kort sagt absolut i hans smak. Där har han tillbringat många timmar under dagen och kvällen - en spinnande brun skepnad i mörkret. Till och med Jim (vår blyga katt som är rädd för alla nya saker i huset) har använt det.

Hela familjen (människor och djur) hade en god jul.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Dear Katt lover; what a shame to drink vodka in Sweden an not our beloved Brännvin.
Thank you for sharing your christmas with us and give your katt a nice tugg of the ears, for some reasons my three cats (katts) love that I tugg their ears, they are so twisted that they love that I pull their tail

D. sa...

Vodka has long been my favourite tipple.

Unfortunately I can't tug my cat's tail. He lost it whilst out on patrol (http://eskilstoona.blogspot.com/2008/10/rickard-svansls.html)